czwartek, 14 listopada 2019

POCHWAŁA TRZYNASTOZGŁOSKOWCA



Otrzymałam maila od przyjaciółki: "Tak sobie napisałam. I pisząc to miałam świetną zabawę". A że ja miałam świetną zabawę czytając to, co ona napisała, i Was zapraszam do lektury. Za zgodą Autorki rzecz jasna.



Krystyna Królikowska – Waś
Pochwała trzynastogłoskowca


Najłatwiej pisać wiersze trzynastozgłoskowcem.
On nie daje poetom zbaczać na manowce,
lecz wytycza im drogę, pewnie myśl prowadzi,
ustawia słowa rzędem niczym drzewa w sadzie,
pilnuje rytmu, rymów, by w karnym szeregu
trwały niczym sprinterzy gotowi do biegu.
Potem zdania popłyną lekko, potoczyście,
będą spływać spod pióra, jak jesienią liście
opadają na ziemię wielobarwną chmurą.
Wiedział o tym Mickiewicz, gdy chwytał za pióro,
by skreślić pierwsze zdanie Pana Tadeusza,
eposu, który chwyta za serce i wzrusza.
Tu słowem, niczym pędzlem, obrazy kreślone
roztaczają przed nami pola wyzłocone
i różnokształtne chmury po niebie płynące,
grzybobranie, Jankiela cymbalisty koncert,
zachód słońca czerwony, zgrabną postać Zosi,
Telimenę co pośród mrówek się kokosi,
Asesora z Rejentem spór wielce zażarty,
przedmiotem tego sporu dwa psy, smukłe charty.
Wszakże główną postacią jest sam Pan Tadeusz,
młodzian przystojny, krzepki, nie wątły słabeusz.
On w Soplicowie pełni zaszczyty, honory
i razem z Zosią tworzą szlacheckie love story.

Tyle przekazów zdarzeń, tyle różnych osób
i opisów przyrody. Wyliczyć nie sposób.
Przechowane w pamięci, tej sprzed wielu laty,
barwne obrazy, dźwięki, obszerne cytaty
utrwalone na zawsze, bardzo sercu miłe,
to trzynastozgłoskowce, co udowodniłam.

8 komentarzy:

  1. Podziwiam Autorkę.
    I pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdarzało mi się w życiu rymować, ale nigdy nie chciałam trzynastozgłoskowca spróbować. Twojej koleżanki próba nad wyraz udana, życzę dalszej weny z wieczora lub rana. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z przyjemnością przeczytałam ,jak dla mnie ?chyba bym nie poradziła w pisaniu::)))
    Gratulacje dla koleżanki ♥

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdolniacha...
    Proszę o przekazanie Jej gratulacji

    OdpowiedzUsuń
  5. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku składam życzenia:zdrowia, radości, spokoju i odpoczynku w gronie najbliższych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kreatywna ta Twoja koleżanka! Podziwiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jednak myślę (chociaż kilka takich tekstów sam popełniłem), że wcale nie jest łatwo pisać trzynastozgłoskowcem.

    OdpowiedzUsuń